Onaanvaardbaar dat NMBS de treinreizigers uit het Pajottenland en de Brusselse rand in de kou laat staan


Vanaf midden december zal de hervormde dienstregeling van de NMBS ingaan. Deze nieuwe dienstregeling maakt deel uit van de tweede fase van het nieuwe vervoersplan van de NMBS.

Vooral de aanpassing van lijn 60 tussen Brussel en Dendermonde is problematisch voor alle inwoners van het Pajottenland en de Brusselse rand. Waar er vandaag door de overstap in Jette nog twee treinen per uur zijn, zal er vanaf midden december nog maar één stoptrein zijn van en naar Brussel. En dit terwijl de twee treinen nu al vol zitten en de reizigers moeten rechtstaan.

Als burgemeester van Lennik ben ik net zoals vele getroffen pendelaars ook bezorgd over de nieuwe dienstregeling van de NMBS. Net wanneer men aangeeft dat 2024 alle filerecords zal breken, is dit een slag in het gezicht van iedereen die elke dag van en naar zijn werk in Brussel reist. Daarnaast ben ik ook uiterst ontevreden over het gebrek aan communicatie van de NMBS en Infrabel naar de lokale besturen.

Aangezien ik als federaal parlementslid ook de commissie Mobiliteit in het parlement opvolg, heb ik daarom enkele mondelinge vragen gesteld aan federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet.

Zo vroeg ik hem onder meer welke acties hij zal ondernemen om samen met NMBS en Infrabel een oplossing te zoeken voor de vele pendelaars.

Hoewel de minister zijn verontwaardiging uitte, verwees hij vooral naar het feit dat niet hij maar de NMBS beslist over het concreet vervoersaanbod. De minister geeft wel aan dat de beslissing van de NMBS in tegenspraak is met de verbintenissen die zij waren aangegaan met betrekking tot het reizigersaanbod.

Ik heb er daarom op aangedrongen dat de minister NMBS wijst op de tekortkomingen in hun besluitvorming en om na te gaan over welke juridische en wettelijke mogelijkheden hij beschikt om de beslissing terug te draaien.

Binnenkort zal FOD Mobiliteit wel een analyse maken over het nieuwe vervoersplan en zal de minister vervolgens samen met de regering een besluit nemen over de goedkeuring. Daarnaast wordt in december een hoorzitting georganiseerd in de commissie Mobiliteit waar de federale parlementsleden NMBS en Infrabel op de rooster zullen leggen. Samen met de andere partijen zullen we proberen om verder te wegen op het dossier.

Verder betreur ik het dat hij niet inging op mijn vraag waarom NMBS niet gecommuniceerd heeft met de lokale besturen over de vermindering van het aanbod. Ook hierover zullen we het niet nalaten om de minister, NMBS en Infrabel te blijven bevragen.

We blijven dit dossier dus verder opvolgen en zullen er alles aan doen zodat de treinreizigers vanuit de Brusselse rand niet in de kou blijven staan.

Meest Recente Posts

Blijf of de hoogte!

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

blog

In de kijker

contact

Hoe kan ik je helpen?

Heb je vragen, opmerkingen of suggesties? Contacteer mij gerust.